lørdag 7. juli 2012

Norgestreff på Gravdal i Lofoten







 
2012 Norgestreff på Gravdal i Lofoten blogg
Klikk på bildet for å se mange flotte
Bilder 

 
Vi tar det som en ferie på turen opp og det blir en flott tur med en flott gjeng

Link til siden på FB 

Terje og jeg møter OWB  på Statoil Hønegata. De har vært innom i Vikersund hvor Ole Jacob blir med.
Det blir en fin tur oppover. På veien stopper vi på Lygna for å strekke litt på beina. Vi skal kjøre langt og er enige om å stoppe ca hver time. Vi har jo ferie og det er ikke meningen å være utslitt når vi kommer frem. Turen er jo en ferie det også og skal nytes hele veien.
Så spiser vi litt Tunet kro på Fåvang.
Vi overnatter på Bjørkhol camping like før Dombås. Vi er 15 stk og plasserer oss så godt vi kan ved fordeling av hyttene.  
Klikk for å se bilder fra denne dagen

Søndag 8 juli


I dag skal vi frem til Harran camp i Grong . Veien går via Lundamo og Sandmoen.

Deilig sen middag i dag, smaker på lofoten dvs.jeg spiser  Bacalao og den var slett ikke værst.
Litt kluss med hytter da det er sovesofer  og senger som ikke virker , men det ordner seg.

Mandag 9 juli.

Strålende vær og vi er strålende fornøyd.
Målet i dag er Rognan. Vi kjører over saltfjellet og passerer NordNorge porten og Polarsirkelen.
Vi er innom Mosjøen, vi trenger polvarer og annet godt. I kveld skal vi ha felles grilling og litt ekstra kos.


Tirsdag 10 juli.

I dag skal vi ta ferje over til Lofoten fra Bogenes til Lødningen.


Da blir det kort vei i morra, dessuten var det vanskelig å vite akkurat når vi fikk ferje og når vi var i Lofoten. Så da var det greit å reise bare litt inn i Lofoten da. Og det var sent, ikke noe mat der. Men så ombestemte mannen seg og vi kunne velge mellom okse og hjort. Det ble hjort på alle og vi var veldig glad for at de ordnet med mat likevel.  Det regner ikke men det er litt kaldt.

Onsdag 11 juli.

Så er vi kommet til Leknes. Shopper og koser oss i solen.  Vi drar til Løkta på Gravdal hvor treffet skal være. Setter opp telt og slår leir. Rita kommer. Hun ankom Gravdal i går men har vært i huset sitt i natt. Terje og jeg skal dit en tur, til Ritas hus. Treffet begynner ikke før i morra egentlig.
Det er deilig å komme til Ritas hus, vi blir møtt av tanter og onkler  med en konjakk og det varmer godt.
Så skal det grilles, det er ikke hver dag det er sol og grill vær her.
 (Nå har det vel ikke vært det så mange andre steder heller da.)
Deilig, øl, vin dram  grill, baylis, dusj og dobbelt seng, deilig.
Paul ringer i løpet av natten. Det er ikke lett å skjønne at det er natt for det er jo lyst. Han og en kamerat er fremme  og i nærheten. De blir buden til Ritas hus de også. Det blir cognac og mat og senger. De synes det er deilig å slippe å sette opp telt. De er kjempeslitne, har kjørt fra Grong i dag.

Torsdag 12 juli.

Frokost på hele gjengen, Egil,Tove, Rita, Paul, Kai, Terje og jeg. Paul blir med Egil, det var kjekt å få hjelp til å sette ut båten.
Vi har vasket noe ulltøy som snart er tørt. Nå skal vi reise en tur til Eggum og se på ting og tang der og så skal vi dra til Henningsvær.
På veien møter vi noen av OWB, de har vært på Henningsvær en tur de også. Paul snur og blir med de til campen på Gravdal.
Vi reiser  til Gravdal og treff etter et flott besøk i Henningsvær. Teltet satte vi opp i går så nå kan moroa begynne.

Fredag 13 juli.

Lang natt i går, det er jo midnattsol så man legger seg ikke tidlig da. Sover lenge da, vi har jo kjørt hver dag så nå var det deilig å ikke ha noen planer.
 Senere  I dag blir det tur ut til Å. En stopp ved utsikten til Rambergstranda , der er det  flott.
Vi spiser fiskesuppe og det er en fin utflukt.
 Vi er innom smeden på Sund.  Spennende det også, han bruker gammelt verktøy og det bråker noe forferdelig.
Det er vist spådd regn og dårlig vær. Noen vil finne seg annet husvære enn telt. De finner en fin bolig med alle fasiliteter. Terje og jeg blir på treffplassen med Rita og Asbjørn som Rita har reist sammen med, Sigmund og Astrid fra RMCK og  Alexander. Fullt trøkk i partyteltet. Mai-Britt og Tòta kommer en tur de også.
 Det er en flott natt på treff med midnattssol .


Lørdag 14 juli.

Ikke det helt store været idag.  Vi besøker Rita og Asbjørn, snakker med Sigmund og Astrid. Shopper litt og mat må vi jo ha. Det er stor stemning på plassen.
Utover kvelden blir det nok dårligere vær, men inne i det store teltet merker vi ikke det. Det er fin musikk, dans og fullt av folk. Etterhvert øker det på. Jeg møter en dame som spør om jeg har lavvo. I så tilfelle bør jeg sjekka at den er skikkelig festet. Det er meldt storm og uvær.
Det er storm fra alle kanter i natt. Terje sover og jeg pakker. Så sitter jeg der til jeg får teltet i nakken. Da etablerer jeg meg på den mitterste doen. Det virker forholdsvis stille der. Alle andre steder er det nå fullt kaos. Teltene flyer rundt som ufoer og alt som var i de blåser også rundt.  Føler meg litt heldig som har pakket og er klar: for hva vet jeg ikke, der jeg sitter. Men det er en del sånn 6 pakker med doruller der og jeg legger de strategisk til så det ikke blir så altfor hardt og sitte.  Det blir lite soving, det kommer og går folk som har mistet telt og alt og de subber sammen det de får tak i og reiser avsted.  Jeg går for å sjekke vår lavvo innimellom  men det ser ut til at den står forløbig. Jeg er innom det stor teltet også, der barrikaderer de med alt de har, full aktivitet  og jobbing på det planet. Men det bråker fælt og jeg går tilbake til doen min.  Lavvoen har jo blåst ned et par ganger da uten at jeg har sett det, Terje har fått hjelp til å komme seg ut og få satt den sånn nonlunde opp igjen.  Han forteller at den ene gangen den datt så var det veldig behagelig, det ble så stille og med en gang var han så glad for det. Helt til noen ropte og spurte om  de skulle hjelpe ham ut og sånn.
Stormfulle høyder i natt.

 Klipp fra Norgestreff sida:

Her er en bekreftelse på vindestyrken som var på Norges treffet. Jeg fikk dekket teltet på reiseforsikringen min pga den store vindstyrken....

Hei !

Ref. telefonsamtale 18.7.2012.Kan opplyse om at det ved Leknes lufthavn ble registrert et vindkast kl. 1241 lokal tid på 37.4 knots, Dvs. 20.19 m/sec. Mellom 1200 og 1800 var det flere vindkast på 33-37 knots.

Med vennlig hilsen
Einar Skjerpeng Operativ Leder AFIS Leknes Lufthavn
AVINOR AS

Lufthavnveien 29, NO-8370 Leknes
 
PS jeg har også fått igjen for berging, hotell, lavva og en liten rep.

Søndag 15 juli

Vi reiser til Ritas hus, det er spesielt godt å komme frem i dag. Det er Sigmund, Astrid, Terje, Asbjørn Rita og jeg.  Alexander reiser for å møte de andre fra OWB. Det blir deilig mat og dusj og senger.
Terje er litt syk, det blir jeg også etterhvert.  

Ingen kommentarer: