onsdag 16. januar 2013

Fransk løksuppe




Fransk løksuppe











Klassisk fransk løksuppe har få, men gode ingredienser. Dette er kanskje den enkleste, rimeligste og beste retten du kan servere din familie eller dine gjester.
Ingredienser

5 stk løk
5 båt hvitløk (kan sløyfes)
2 ss rapsolje
1 l grønnsakbuljong (utblandet)
1 stilk frisk timian
1 ts sukker
4 skive daggammelt brød
2 dl revet hvitost
salt og pepper

Fremgangsmåte

Skjær løken i tynne skiver. Varm opp oljen på middels varme i en kjele. Surr løken under omrøring til den får fin farge og legg i hvitløken mot slutten.

Kok opp en kjele med buljongen, og ha løken over i buljongkjelen. Tilsett hakket timian og sukker. La suppen koke i ca. 15 minutter. Smak til med salt og pepper.

Sett ovnen på 225 °C. Hell suppen i fire suppeskåler som er ildfaste. Legg på brødskivene og fordel ost over.

Gratiner suppen i ovnen til osten og brødet begynner å få fin farge. Pynt gjerne med litt hakket frisk timian ved servering.

Har du ikke ildfaste suppetallerkener, kan du steke ostesmørbrød i ovnen til osten har smeltet og tatt farge, og legge på toppen av hver suppetallerken.

Suppen serveres rykende varm.


Det er vanlig å gratinere brødskivene i ovnen på sterk varme, men selv har jeg valgt en annen løsning. Jeg varmer/steker osten i en stekepanne med non-slip belegg og har brødskive oppå osten. Etter noen minutter er det klart for at man kan snu skivene og ha dem oppi suppa ;-)

1 kommentar:

Fra det lille røde huset.. sa...

Denne suppen skal jeg jammen meg prøve!
Afrika du..... intet mindre!

Jeg er ofte inne på bloggen din og titter, så jeg regner med det blir noen bilder derfra etterhvert..

Klem :)