http://nmcu.org/
I forslag til Nasjonal transportplan 2014-2023 ligger det en stor
utfordring for NMCU og motorsyklistene. Vegmyndighetene setter nemlig et uhyre
ambisiøst trafikksikkerhetsmål for det neste tiåret og sier at det i 2023 bare
skal være 100 drepte i trafikken i Norge. Motorsyklistene selv har tatt ansvar
og gjennom de siste 30 årene fått til en formidabel reduksjon i risikoen ved å
kjøre MC. Men det er fremdeles et faktum at motorsyklister er en ubeskyttet
trafikantgruppe med høyere risiko for å bli skadd i en uønsket hendelse i
trafikken enn bilførere.
Motorsykkelkjøring aldri blir helt risikofritt - uansett hvor flinke
motorsyklistene blir, hvor tilpasset infrastrukturen er og hvor sikre
kjøretøyene blir. Men det finnes et potensial for forbedringer og NMCU har
identifisert de viktigste, konkrete tiltakene vi mener kan føre til færre
drepte og skadde motorsyklister og mopedførere. På listen finnes både det vi
motorsyklister selv skal bidra med og det vi krever av myndigheter og bransje.
Tiltakene er organisert etter EUs prinsipp om fordeling av ansvar mellom fører,
infrastruktur og kjøretøy.
Her kan du laste ned
NMCUs trafikksikkerhetsstrategi
2013-2023
NMCUs trafikksikkerhetsstrategi 2013‐2023
2
I
forslag til Nasjonal transportplan 2014‐2023 ligger det en stor utfordring for
NMCU og
motorsyklistene.
Vegmyndighetene setter nemlig et uhyre ambisiøst trafikksikkerhetsmål for
det
neste tiåret og sier at det i 2023 bare skal være 100 drepte i trafikken i
Norge.
Motorsyklistene
selv har tatt ansvar og gjennom de siste 30 årene fått til en formidabel
reduksjon
i risikoen ved å kjøre MC. Men det er fremdeles et faktum at motorsyklister er
en
ubeskyttet
trafikantgruppe med høyere risiko for å bli skadd i en uønsket hendelse i
trafikken
enn
bilførere.
Motorsykkelkjøring
aldri blir helt risikofritt ‐ uansett hvor flinke motorsyklistene blir, hvor
tilpasset
infrastrukturen blir og hvor sikre kjøretøyene blir. Men det finnes et
potensial for
forbedringer
og NMCU har identifisert de viktigste, konkrete tiltakene vi mener kan føre til
færre
drepte og skadde motorsyklister og mopedførere.
På
listen finnes både det vi motorsyklister selv skal bidra med og det vi krever
av myndigheter
og
bransje. Tiltakene er organisert etter EUs prinsipp om fordeling av ansvar
mellom fører,
infrastruktur
og kjøretøy.
FØRER: Minske
gapet mellom uerfaren og erfaren
Erfaring
er den enkeltfaktoren som i størst grad avgjør om en potensielt farlig
situasjon blir en
ulykke
eller ikke. Klarer man å bygge bro mellom uerfaren og erfaren ‐ minske
erfaringsgapet ‐
vil
svært mange ulykker kunne unngås
De
er tre viktige faktorer i arbeidet med å tette erfaringsgapet, nemlig
føreropplæringen,
sikkerhetsdialogen
i MC‐miljøet og frivilling etterutdanning
Det aller viktigste tiltaket er en presis og
kostnadseffektiv føreropplæring. NMCU må
derfor
trykke på for å få videreutviklet opplæringen med fokus på strategisk kjøring.
I
dette
arbeidet må vi bruke innholdet i Full Kontroll og Godt Tenkt for alt det er
verdt.
Samtidig
må ikke opplæring bli så dyrt at noen velger den bort. Sammen med
progressive
trafikklærere og sensorer må NMCU derfor utforme en ennå bedre
opplæring
som er så effektiv at elevens kostnader ikke øker.
Prosjekter av typen Full Kontroll har vist seg å være
viktig for sikkerhetsdialogen i MCmiljøet.
NMCU
må sørge for at denne interessen for å diskutere sikkerhetsspørsmål og
skaffe
seg kunnskap opprettholdes. For å oppnå dette skal NMCU forsøke å opprette
et
eget nettsted for MC‐kompetanse, basert på en elektronisk, interaktiv versjon
av
Full
Kontroll/Godt tenkt. Nettstedet må ha et forum og en kontinuerlig spørsmål/svar
tjeneste.
Nettstedet skal også legge ut egenproduserte videoer og tilby enkle
simulatortreningsapplikasjoner
når dette om ikke lenge blir alminnelig. Det må lages
en
app som gjør nettstedet tilgjengelig på alle typer SMART telefoner. Dette vil
også gi
mulighet
for å poste veifellemeldinger med foto. Et slikt nettsted vil være kostbart å
utvikle
og krever dessuten en ansatt redaktør. NMCU må derfor undersøke om det er
mulig
å gå sammen med de andre nordiske MC‐organisasjonene om å utvikle en felles
plattform.
NMCU må også undersøke muligheten for et samarbeid med andre
organisasjoner
i Norge som Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund og MCimportørenes
forening.
3
NMCU må styrke frivillig førerutvikling ved å sørge for at
det opprettes mange flere
tilbud
om rimelige lavterskelkurs og samlinger. Tusenvis av motorsyklister bør delta
på
slike
kurs hvert år. Kursene skal foregå på småbaner og offentlig vei, de skal være
upretensiøse
og rimelige, gå rett på sak, ha bratt læringskurve for de uerfarne og
tydelige
bekreftelser for de erfarne og være dialogbasert, med lave skuldre og høy
trivselsfaktor.
Organisatorisk plattformer bør være MC‐klubbene, forhandlerne og
trafikkskolene.
Slike kurs krever en gjennomtenkt kursplan og utdanning av
kompetente
instruktører. Begge deler må NMCU ta ansvar for å få til.
FØRER: Stanse
ekstrematferd på offentlig vei
Analysen
av dødsulykker på MC 2005‐2009 viser at så mange som 1/3 av de som omkom
gjorde
det som en konsekvens av sin egen ekstreme atferd. 80% av disse hadde også vist
ekstrematferd
på andre områder i livet. 20% hadde ikke førerkort og mange hadde aldri eid en
motorsykkel
og kan sånn sett ikke defineres som motorsyklister. Overraskende mange kjørte i
ruspåvirket
tilstand, noe vanlige motorsyklister tar sterk avstand fra.
Politiet må ta ansvar for hyppigere kontroller og bedre
kontrollmetoder for å redusere
kjøring
i alle typer rus.
Politiet må gjennomføre tiltak rettet direkte mot ikke‐motorsyklister
med
ekstrematferd.
I perioder i livet der disse personene er helt ”ute av vater” må de
hindres
i å kjøre bil og motorsykkel ‐ både for sin egen skyld og for andres skyld.
Fulle
rettigheter
tilbakeføres selvfølgelig med en gang de har orden i livene sine igjen.
Det
må imidlertid understrekes at flere som omkom på grunn av ekstrematferd også
var
motorsyklister
som tilhørte det etablerte MC‐miljøet.
NMCU må offentlig ta standpunkt mot ekstrematferd på
offentlig vei, men samtidig
kommunisere
at vi selvfølgelig forstår enkelte motorsyklisters behov for å leve ut sin
ekstreme
livsglede. NMCU må derfor peke på alternative arenaer der man helt lovlig,
og
uten fare for å skade andre, kan få de gode mestringsopplevelsene.
Ett alternativ er å kanalisere slik ekstrem livsglede vekk
fra offentlig vei og over på
bane.
Banedager må derfor bli enklere og rimeligere. NMCU bør derfor hjelpe til med å
få
på plass et eget regleverk for slike banedager, som er noe midt i mellom kurs
og
sport.
Man er selvfølgelig ikke mindre motorsyklist om man velger å kun kjøre skiltløs
motorsykkel
på banedager.
NMCU må også gjennom kampanjer, MC‐bladet, websiden og
andre
kommunikasjonskanaler
oppfordre motorsyklistene til å ”velge rett tid og rett sted”.
Dette
må imidlertid aldri sies uten NMCU samtidig forklarer hva vi mener med
uttrykket.
Det vi mener med ”velg tid og sted” er for eksempel: Skal du teste
toppfarten
på motorsykkelen må du velge å dra til Tyskland og gjøre dette på en
motorveistrekning
med fri fart. Ønsker du å kjøre ekstremt fort i svinger må du gjøre
det
på baner der det er mulig. Selv om mange kloke og erfarne motorsyklister, helt
uten
risiko for noen, jevnlig bryter mot veitrafikkloven kan NMCU aldri oppfordre
noen
til
å lempe på trafikkens regler. Da bryter vi fundamentalt mot tanken om
4
forutsigbarhet
og samspill. Om man ønsker å kjenne gleden ved å mestre svingteknikk
på
offentlig vei må man ta seg bryet med å velge avsidesliggende veistrekninger
som
er
så krevende at man aldri kommer i nærheten av gjeldende fartsgrense på stedet.
Samtidig
må man velge å gjøre dette på tidspunkter når man ikke bryter mot trafikkens
regler
om forutsigbarhet og samspill.
FØRER: SE
OSS kampanjer
Mange
motorsyklister dør i kollisjoner med biler, i ulykker der bilfører ikke
overholder vikeeller
oppmerksomhetsplikten.
Antagelig blir forholdsvis ennå flere skadd i slike ulykker. Erfarne
motorsyklister
løser denne typen situasjoner ved å ta høyde for bilførernes feilhandlinger,
mens
uerfarne motorsyklister ikke forstår den potensielle faren og blir uskyldige
ofre for
andres
feilhandlinger.
Studier fra både TØI og det nederlandske
forskningsinstituttet SWOV forteller at den
mest
effektive metoden er stadige påminnelser til bilførere om at tohjulingene er
der.
Derfor
bør NMCU fortsette å organisere SE OSS kampanjer.
NMCU bør kreve at det innføres en mer presis og detaljert
undervisning om å det å se
etter
og oppdage tohjulinger i opplæring og førerprøve for klasse B.
FØRER: Kjøreutstyr
De
aller fleste norske motorsyklister, førere og passasjerer, bruker nesten alltid
fullt
kjøreutstyr
‐ selv på korte turer.
Analysen av dødsulykker på MC 2005‐2009 lærte oss
imidlertid at i flere ulykker falt
hjelmen
av i sammenstøtet fordi den ikke passet eller fordi festeanordningen røk.
NMCU
skal derfor be forhandlerne være nøye med å forsikre seg om at hjelmen passer
kunden.
NMCU skal også be motorsyklistene bytte hjelm når den ikke lenger passer
eller
når festeanordningen er utslitt.
Produsentene vil etter hvert utvikle mer og mer såkalt ”intelligent
kjøreutstyr”, som
for
eksempel airbag‐jakker, temperaturregulerende kjøredresser og hjelmvisir med
head‐up
display. Når slike produkter er kvalitetssikret skal NMCU informerer om dem,
slik
at motorsyklistene tar dem i bruk.
NMCU er ikke mot at motorsyklistene bruker kjøreutstyr med
synbarhetsfarger. Vi har
imidlertid
advart mot at slik påkledning kan gi MC‐føreren en falsk trygghet. Dessuten
hevder
vi, med basis i rapporten fra det nederlandske forskningsinstituttet SWOV, at
det
er kontrasten mot bakgrunnen som er viktigst for synlighet, og at denne
kontrasten
i noen situasjoner er større om man er kledd i svart. NMCU må derfor
fortsette
å kommunisere at motorsyklistene aktiv må plassere seg for å bli sett og at de
må
ha en beredskap som gjør det mulig å ta ansvar for bilføreres feilhandlinger.
5
INFRASTRUKTUR: Det fysiske veimiljøet
Det
eksisterende vegmiljøet er i hovedsak designet med tanke på personbiler. Selv
små
endringer
vil derfor kunne føre til store forbedringer for motorsyklistene.
Der det er praktisk mulig skal NMCU kreve at Statens
vegvesen erstatter kantrekkverk
med
tilgivende sideterreng. NMCU er klar over at dagens regelverk for
eiendomserverv
gjør
det vanskelig og kostbart for staten å bygge slikt tilgivende sideterreng.
Dette er
en
problemstilling som også gjelder ved siktrydding og ved breddeutvidelse for
bygging
av
midtrekkverk. NMCU skal derfor søke å påvirke politiske myndigheter til å endre
dette
regelverket for å oppnå bedre trafikksikkerhet.
Når kantrekkverk er uunngåelig, krever NMCU at Statens
vegvesen velger den typen
rekkverk
som er minst farlig for motorsyklister. NMCU kan bidra til å finne rett
rekkverkstype.
NMCU støtter bygging av mer midtrekkverk der det er
hensiktsmessig, men krever at
Statens
vegvesen velger den typen rekkverk som er minst farlig for motorsyklister.
NMCU
kan bidra til å finne rett rekkverkstype.
NMCU krever at Statens vegvesen, på veier med stor MC‐trafikk,
utstyrer rekkverk i
farlige
ytterkurver med motorsykkelvennlige underskinner. Dette bør gjøres etter en
avtalt
opptrappingsplan.
NMCU ber om at det på grunnlag av en TS‐befaring med fokus
på MC etableres en
”Nullvisjonsvei
for MC” i hvert fylke, etter mønster av nullvisjonsstrekningen på FV32 i
Telemark.
Hensikten skal være at Statens vegvesen i fylket bruker en slik veistrekning
som
”laboratorium” for å skaffe seg økt kompetanse på MC‐sikkerhet.
NMCU krever at entreprenører i drift‐ og
vedlikeholdskontrakter skaffer seg større
trafikksikkerhetskompetanse,
slik at de drifter og vedlikeholder veinettet på en måte
som
gjør det sikrere for oss som kjører motoriserte tohjulinger.
NMCU krever at det opprettes en veipatrulje i hvert fylke
som skal inspisere det
statlige
og fylkeskommunale veinettet daglig gjennom hele året. Veipatruljen skal
bestå
av to personer med god kjennskap til drift og vedlikehold. Personene må også ha
gode
kunnskaper om hvilke mangler i vegmiljøet som kan medføre økt skaderisiko for
ulike
trafikantgrupper. Hver enhet skal både kunne utløse handling fra entreprenør og
eller
vegholder og ha med utrustning som gjør det mulig å utføre egen akutt innsats.
Gjennom
veipatruljen vil man samtidig kunne kontrollere hvordan underentreprenør
oppfyller
drifts‐ og vedlikeholdskontrakten med veimyndighetene.
NMCU krever at Statens vegvesen sørger for at både
etablerte og nye
reparasjonsmetoder
kvalitetssikres slik at ikke metodene ikke fører til dårligere MCsikkerhet.
6
INFRASTRUKTUR: Trafikkregulering
NMCU krever at Statens vegvesen fortsetter innføring av
særskilt varselskilting for
motorsykkel.
NMCU krever at motoriserte tohjulinger fortsatt skal kunne
benytte kollektivfeltet, av
trafikksikkerhetsgrunner.
Fordi motorsyklister er avhengig av gasskontroll for å
styre og balansere kjøretøyet
krever
NMCU at motorsykler må unntas fra framtidig systemer for ekstern, elektronisk
fartsholding
(ISA).
KJØRETØY: Kjøretøysikkerhet
Den
tekniske kvaliteten på motorsyklene har blitt mye bedre de siste ti årene.
Dette sammen
med
at motorsyklistene er svært nøye med det tekniske vedlikeholdet gjør at teknisk
svikt
uhyre
sjelden er årsak til MC‐ulykker.
Dersom det ikke i vesentlig grad går ut over prisen på
motorsykkelen hilser NMCU
velkommen
all teknisk utvikling som fører til bedre kjøretøysikkerhet. De nærmeste
årene
er det antagelig blokkeringsfrie bremser (ABS/CBS), anti‐spinn, bedre kjørelys,
bedre
dekk, bedre ergonomi og bedre informasjon fra instrumentene som vil være
konkrete
bidrag til økt sikkerhet.
Med referanse til rapporten fra det nederlandske
forskningsinstituttet SWOV krever
NMCU
at det settes i gang norsk/nordisk forskning på om en annen lyskonfigurasjon på
motorsykler
ville føre til bedre synlighet.
Elektroniske transpondere som varsler bilførere om at det
er en motorsykkel i
nærheten
er under utvikling og NMCU er i utgangspunktet positivt innstilt til denne
typen tiltak.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar