lørdag 30. juli 2011

Turita på kryss og tvers i Danmark

2011 07 26til08 01 TuRita på tur
Klikk på bildet eller linken for å se bildene

TuRita på kryss og tvers i Danmark



Vi drar fra Aalbæk etter å ha vinket god tur hjem til OWB og Heavy Horses. Vi tar på regntøy for det er yr og regn i lufta. Det er best og holde seg tørr og varm for vi skal kjøre i hele dag.

Vi skal over på vestkysten, kartmessig kjører vi på gule, blå og grå veier og holder oss unna de store og motorveier der det er mulig. Vi kjører om Sindal og over til Løkken. Det er mange fine små tettsteder som er flotte og se på og hus med forseggjorte hager. Vi cruiser og koser oss, spiser og på kvelden lander vi på Hanstholm. Det er ikke så store stedet Men det er egentlig mye historie her

Blant annet svære kanoner på Friluftsmuseet og en travel Havna

Vi får rom på Sømanshjemmet  Det er en blanding av sjømannshjem og hotell. MCene våre blir beundret fra mange vinduer og vi hilste på et par av de fastboende. Sikker parkering i bakgården hvor de ble bevoktet av gamle seilere.

Nå skal vi følge veien helt ute ved kysten. vi følger 181 til Agger tange hvor det er ferje, vi vil ikke kjøre ferje nå men det var en fin tur ned dit. Vi drar litt opp igjen rundt Thyholm og til Lemvig. Speedometeret mitt har gått føyka, flyr rundt og skriker, det er litt slitsomt. Til slutt detter nåla av, men det bråker fortsatt og det kommer ut litt olje. Men etter hvert så blir det jo litt stillere. Rita kunne høre det bråkte gjennom lyden av to Harleyer og hjelmen.

I Lemvig finner vi et rimelig hotell midt i byen. 1170 kroner for to netter for 2 stykker skal man ikke klage på. Det er en liten trivelig by og vi spiser deilig fiskemiddag på brygga. Rita sier jeg skal ta bilde av maten hennes. Det gjør jeg og det er ingen liten porsjon. Det er enkelte som tror at Rita ikke spiser, men her er beviset, jeg har bilde av tallerken før og etter, hun bare stapper i seg. Rita spiser alltid mye, men ikke så ofte kanskje. Vi tenker oss ut et sted etterpå, men vi er faktisk både trøtte og fornøyde, så etter å ha tatt en øl på vei hjem om kvelden er det godt å hvile litt, rett og slett dusje og legge seg, deilig. Vi har tross alt vært på Toppentreffet og festet i flere dager så kroppen skriker etter hvile og det skal den få i kveld.

Vi fortsetter på veien langs kysten, fra Lemvig drar gjennom Thy nasjonalpark ned til en strand like ovenfor Esbjerg. En deilig dag på mc i det fine været, det er så deilig å komme frem til stranden og bade, bare nyte mmm.

Så reiser vi en annen vei opp igjen til Lemvig. Vi tror det er lurt når vi har fått rom der. Det er jo midt i fellesferien og mye er opptatt. Dette er ikke matprat.no, men vi spiser mye god mat ja. Litt shopping også men det er ikke mye, bagger og vesker er stort sett fulle. Så det får bli mat og drikke så det blir borte etter hvert.

I kveld skal vi på byen det er sikkert og vist. Så da går vi da; men det er en veldig stille by, ikke mye liv her en onsdag kveld nei. Så ja, nei vi blir en liten stund, det er godt med en irish coffee eller to. Men noe livat blir det ikke altså.

Vi prater litt om hvor vi skal kjøre, det er forholdsvis raskt og kjøre gjennom Danmark. Vi har bestilt hytte på Mc campen fra lørdag. Men for ikke å bruke mye tid på å finne et sted og sove blir vi enige om å reise til MC Campen på Nødager i dag torsdag. Den ligger utenfor en liten by som heter Kolind. Jeg har ikke skrevet feil, jeg mener ikke Kolding. Den ligger på vei mot Grenaa. Det er ikke hytte ledig, men det er fint vær og vi har jo telt så det skal gå bra.

Veldig hyggelig å komme frem og vi fant den lett, herlig. Og så var det en velkomstkomité der, Tom, Bjørn Inge og Hans Petter, kjentfolk fra Hønefoss. Gøy, vi får satt opp teltet i en fart og så er det fest. Masse folk i godt humør, Jorun og Krister fra Notodden også.

Det blir fridag på fredag, ingen kjøring bare sol og kos og nye venner. De har god mat på campen også, det er en god kokk der. Det er også avdeling ytterst for de som vil kokkelere sjøl, grill og kjøkken, vaskerom og dusjer. Basseng er det og, men jeg synes det er for kaldt og det er for mange barn der. Fin plass til å vaske mc på også og jeg har kjøpt en sånn polerer så det blir en lang vask.

Lørdag drar vi får og se på Graceland i Randers. Flott Elvis museum. Jeg tenkte at det var en liten kopi, men det er dobbelt så stort men det er det ingen som tror. Der var det servering av Elvis yndlingsretter.


Søndag drar vi på tur igjen, denne gang til Ebeltoft. Vi så på verdens lengste treskip fregatten Jylland, imponerende. Vi hadde tenkt oss på glassmuseet også men det fristet ikke nok, det var deilig sol og et bad fristet mer.

Så vi fant en strand og hadde det aldeles fortreffelig med sol og sand mellom terne.

Så er det opp til mc campen igjen. Deilig å ha et sted og dra ut fra, lettere å utnytte dagen når du vet hvor du skal sove. Danmark er ikke så stort og fra mc campen kan man rekke det meste egentlig. Det blir mat og drikke igjen en fin kveld med mange mc venner. Tom og Bjørn har reist videre men Hans Petter skal være flere dager. Her er mange nasjonaliteter men mest Dansker selvfølgelig. Det er mange som har telt her hele sommeren og bruker det som feriested. Vi blir nok litt på druen i dag og tida går fort når man sitter sånn og prater. Jeg savnet vel litt musikk jeg da men kan jo ikke få alt hele tiden. Det var en som lagde en ny drink av tranebær juicen min, de var ute etter å lage en rød drink. Det var forslag på mange navn men jeg vet ikke hva det ble til. For meg var det snakk om å hindre at bærekatarren utviklet seg igjen, den var god med vodka. Det var en fantastisk solnedgang men jeg greier ikke å få noe ordentlig fint bilde av den. Mitt eget kamera druknet jeg får en stund siden og ingen av oss er gode på Rita sitt og hun har ikke med lader. Ellers bruker jeg kamera på telefonen min men det er heller ikke helt godt. Jeg må nok kjøpe meg et nytt kamera.

Mandag skal vi hjem, ferja går 13:45, vi må være der en time før og det tar 2,5 - 3 timer å kjøre så i kveld blir det ikke sent. Vi blir enge om å dra kl 09:00. Jeg blir sittende en stund på trappa til hytta hvor Jorun og Krister bor, det var en hyggelig avslutning på en fin uke i Danmark.

Vi er klare 09:20 tror jeg og vi får den tiden vi trenger, men det går ganske radig på bred vei nå.

Da vi skal av ferja blir jeg vinket inn i tollen. Jeg skjønner ikke at det er det jeg blir engang. Jeg ville vi skulle møtes utenfor ferja, Rita og jeg ble anvist plass på hver vår side av båten og det var litt snakk om å få plass til kvoten. Jeg synes noen ganger det er litt stress å bli ferdig på båten, sitte der å vente med alle klærne kan bli veldig tungt og varmt av og til.

Så jeg kjørte litt sånn fra fil til fil for jeg fant ingen god plass og vente på Rita. Så jeg trodde at han bare ville vise meg hvor jeg kunne stå. Men neida; du har ikke kjennetegn sier han. Jeg ser uforstående på ham du har ikke skilt sier han, jooo sier jeg det har jeg jo bak. Herrejemeni, selvfølgelig vet han det. Jeg går av mcen og ser med egne øyne at jeg ikke har skilt, så hva gjør jeg nå? Jeg ringer Rita og vil fortelle hvor jeg står, men da kommer tolleren ilende, jeg får ikke lov å ringe. Jeg må jo fortelle Rita hvor jeg er sier jeg. Vi skal nok finne henne sier han. Vi skal foreta en kontroll også sier han. Har du med deg noe? Jeg sier som sant er at jeg har vodka og vin. Ikke noe annet? Nei. Ok. Han spør om jeg har vært i kontroll før og det har jeg jo ikke. Jeg ser utover etter Rita og så sier han; der har vi nok Rita tenker jeg. Og så kommer hun inn da hun ser meg. Hun er ikke blid for hun ville ikke stoppe utenfor egentlig hun ville vi skulle ha møttes et annet sted.

Kanskje hun har litt som skulle vært fortollet. Så kommer det en annen toller med hund, han går forbi syklene og det er jo ingen markering der, vi har bare sprit, vin og sigaretter vi. Det er bare dop de er ute etter. Vi må gå inn og hunden marker jo ikke på oss heller. Så da er alt greit, de kontrollerer ikke noe mer.

Han med hunden sier jeg må kontakte politiet angående skiltet som mangler da. Jeg spør hvordan, har du noe nummer jeg kan ringe. Han ser på meg og så ringer han. Tønsberg politidistrikt sier at jeg kan kjøre, alt er jo i orden, men jeg må lage meg et slags skilt. Så mannen finner en papplate og tusj og så er det ikke lenge før vi er på veien igjen. Det var veldig varmt å gå der å vente i sola. Pufhh. Heldige vi.

Så er vi i farta igjen TuRita på tur, takk for turen Rita

http://arkiv.nmcu.org/tur/turforslag/mc_touring_camp.pdf


http://www.museumscenterhanstholm.dk/oplev_museet/friluftsmuseum_hanstholm_i/?PAGE=747


http://www.hanstholmhavn.dk/



http://www.hshh.dk/nytsite/


http://gracelandranders.dk/default.asp?page_id=231


http://www.fregatten-jylland.dk/


http://www.youtube.com/watch?v=WZsyguQ4_1U


https://picasaweb.google.com/tgranne/20110726til0801TuRitaPaTur?authuser=0&feat=directlink






























Ingen kommentarer: