fredag 13. august 2010

28 og 29 juli2010 dag 2 og 3 på vei til Lofoten

28.7.2010 Dag 2 på vei til Lofoten

Hjerkin
Vi reiser fra Hjerkin ca kl 11;30. Vi har sovet lenge og Rita er litt treg. Neida men hun må røyke og ha kaffe og ting og tang. Jeg sitter i resepsjonen og spiser kaffe til frokost, blir det når jeg har i masse fløte. Kjøper med til Ritas termos også. Det går greit ned bakken selv om den er bratt, og noen steder er det løs grus og noen steder gress. Men det er jo ikke vått gress da, vi er jo heldige med været. Så danser vi av sted, høyt tempo, det er bra kjøreforhold. Så blir det lunsj på Sandmoen kro utenfor Trondheim. Da vil jeg ha egg og bacon, og det gjør godt. Blir jo litt stiv og støl og nakken er vond, men etter en pause går det som en drøm igjen.

Neste stopp er Steinkjær, vi kjøper med litt kos til kvelds, litt tidligere ute i dag så vi slipper å løpe. Og så en opptrekker da så vi ikke risikerer lighteren. Nå blir det bare Japp, kaffe og bensin, kan ikke spise hele tida vi må fremover. Føler vel at vi mistet tid den første dagen og skal ta igjen, men det er ikke lett, må jo bare hvile litt også. Dessuten så skulle vi jo ikke stresse da. Ritas stropper er blitt frynsete og vi sliter med å få festet bagasjen. Men da tropper det opp en MC fyr med Rambokniv må vite. Det er alltid en engel der som har det verktøyet vi trenger, er det ikke flott. Og så Rambokniv da, han hadde hatt den siden han var ”mindre” sa han.

Vi kommer oss til Grong, og spiser middag der. Masse MCer på vei til treff som er innom her, blant annet noen fra Lazy Boyz. Vi treffer også Sten fra Danmark, han skal også sove på Grong Gård og han skal på treff. Det er veranda rett utenfor og den okkuperer vi. Vi har hatt veldig fint vær og sol i dag også og er litt våte av svette faktisk. Så alt blir luftet og tørket, får jo ikke vasket enda. Her satser de på fiskegjester, og det syns på stativer og vekter ute i gården. Jeg møter en mann som bare må være Engelsk, han er veldig fin, flott i nikkers, fine strømper, flott skjorte og slips, han skal ut og fiske. Jeg bemerker dette til Sten som sier at man må kle seg sånn for å få stor fisk. Jeg møter ham til frokost og spør om det ble noe fisk, men det ble det ikke så jeg ønsket ham skitt fiske videre da.

Grong Gård
29.7.2010 Dag 3 på vei til Lofoten.

Trofors
Vi er reiseklare fra Grong sånn ca 10 etter å ha spist frokost, ikke den helt store, men grei. Vi stopper på Trofors for å fylle bensin. Jeg fyller hele tiden mer enn Rita, så jeg bruker nok noe mer. Jeg føler hele tiden at jeg skulle hatt et gir til, full gass og stor oppakning gjør vel sitt.

Nå bærer det i vei til tante Grethe i Mo I Rana. Der blir det hjertelig gjensyn, kaffe, kake og mafia slarv. Kjempekoselig, men vi må videre, men klokka er over 17 før vi drar derfra. Vi fyller bensin på Storforshei, det er siste mulighet før Saltfjellet og vi har tenkt oss over der i dag. Det blir en pølsestopp på Fauske. I dag var det en mann (engel) som reparerte veska mi, reima var nesten av, men han fiksa det da. Hadde MC hjemme, men kjørte bil for anledningen. Nytt hjemmefra er regn, vi har sol vi og koser oss. Vi har fått hytte på Tømmerneset camping ca 7 mil sør for Skutvik. Kl er 22:30, 12, 5 timer siden vi startet i dag. Jeg dusjer mine ømme muskler vel og lenge. Vi har hatt en fantastisk dag på veien, sol og varmt og mange fine mil. Men nå er vi trøtte. Det gjenstår ca 3,5 mil på E6 så skal vi ta av på veien ut til Skutvik og ferja som skal ta oss over til Svolvær og Lofoten.

1 kommentar:

Fra det lille røde huset.. sa...

Ser ut som dere har hatt en koselig tur! Jeg venter spent på fortsettelsen...
SKAL til Nord-Norge på tur en gang jeg også,...men ikke på MC:::

Veldig trivelige folk der!

Ha en fin helg.